تحصیل رشته مهمانداری هواپیما ۱۴۰۱ + شرایط استخدام

Mirri
4 min readJun 29, 2022

--

رشته مهمانداری هواپیما، یکی از رشته های پر طرفدار و پر متقاضی برای هم داوطلبان کنکور و هم غیر کنکوری ها محسوب می شود و بالاخص خواهان فراوانی در بین دختران پیدا کرده است.

این رشته هم اکنون در ایران و به صورت دانشگاهی یکی از زیر مجموعه های رشته هوانوردی است.

رشته های دیگر این مجموعه عبارتند از رشته خلبانی PPL، کاردانی فنی تعمیر و نگهداری هواپیما، کاردانی فنی اویونیک (Avionics) هواپیما، کاردانی فنی ایمنی زمینی فرودگاهی و… که اکثرا در ببین افراد خواهان بسزایی دارند.

باید اشاره کرد که به غیر از رشته مهمانداری هواپیما، هیچکدام از این رشته ها فعلا دوره ی معتبری ندارند.

اگر شما نیز روحیه ی لطیفی دارید و می‌توانید به راحتی با همه افراد کنار بیایید، مطمئنا شغل مهمانداری هواپیما برای شما لذت بخش خواهد بود.

همانطور که گفتیم، وظایف مهماندار هواپیما فراتر از سرو غذا و نوشیدنی است و مسئولیت های زیادی دارد. مهماندار هواپیما با سلام و احوالپرسی به هر مسافر آنها را به سمت صندلی خود هدایت می‌کند تا در جای خود مستقر شوند؛ از ایمنی و آسایش مسافران اطمینان حاصل می ‎نماید، موجودی کالاها را قبل از پرواز و بعد از پرواز چک می‌کند و سایر وظایف را در طول پرواز بر عهده دارند. در مورد مسئولیت‌های دقیق مهمانداران هواپیما به طور جزئی‌تر در ادامه صحبت کرده‌ایم.

مهمانداران هواپیما می‌توانند در شرکت های هواپیمایی ملی، بین‌المللی، تجاری، اجاره‌ای و حتی هواپیماهای نظامی استخدام شوند. با اینکه معمولا زنان نسبت به مردان بیشتر شغل مهمانداری را ترجیح می‌دهند، اما هیچ مانعی برای اشتغال و تحصیل در رشته مهمانداری هواپیما برای مردان وجود ندارد.

بسیاری از شرکت های هواپیمایی بین‌المللی، فرصت های شغلی خوبی را برای افرادی که به حرفه‌ی مهمانداری هواپیما علاقه‌مند هستند، ارائه می‌دهد.

از مهم‌ترین شرایط تحصیل رشته مهمانداری هواپیما، می‌توان به داشتن حداقل مدرک دیپلم اشاره کرد. البته داوطلبان باید سایر معیارهای واجد شرایط بودن را نیز برآورده سازند.

مهم‌ترین شرایط شغل مهمانداری هواپیما عبارتند از:

حداقل مدرک تحصیلی دیپلم (در رشته های ریاضی، تجربی، انسانی، هنرستان (مهمانداری))

سن در بازه ۱۸ الی ۲۷ سال (بیشتر شرکت های هواپیمایی ایده‌آل‌ترین سن را ۱۸ الی ۲۱ سال اعلام کرده‌اند.)

استانداردهای فیزیکی مدنظر حداقل قد ۱۵۵ سانتی‌متر و وزن متناسب با قد

از لحاظ وضعیت پزشکی، داوطلبان باید هیچ مشکل جسمی و روحی نداشته باشند و بتوانند آزمایشات پزشکی را با موفقیت طی کنند.

تسلط به زبان انگلیسی و زبان کشور موردنظر در صورت لزوم

توجه کنید با اینکه موارد بالا جزو شرایط تحصیل رشته مهمانداری هواپیما نمی‌باشد، اما شرکت های هواپیمایی به هنگام استخدام از روی این فاکتورها تصمیم‌گیری خواهند کرد.

پس از تحصیل رشته مهمانداری هواپیما و در زمان استخدام، داوطلبان باید آزمون کتبی، بحث‌های گروهی و مصاحبه شخصی شرکت هواپیمایی را سپری کنند تا واجد شرایط برای مراحل بعدی باشند.

بیشتر شرکت های هواپیمایی حداقل سن ۱۸ سال، گذراندن معاینه پزشکی و به مطابقت قد و وزن اهمیت زیادی می‌دهند. علاوه بر این ظاهری آراسته و شخصیتی خوشایند نیز شرط مهمی بدین منظور می باشد.

امروزه شرکت های هواپیمایی زیادی هستند که تسلط به زبان انگلیسی و زبان دوم را شرط اصلی استخدام خود قرار داده‌اند.

با اینکه وضعیت تاهل به عنوان شرایط تحصیل رشته مهمانداری هواپیما مطرح نمی‌باشد، اما توجه کنید که در برخی شرکت های هواپیمایی افراد مجرد ارجحیت بیشتری دارند.

همانطور که اشاره کردیم، مهمانداری به عنوان یکی از جذاب ترین شغل هاست که افراد زیادی خواهان ادامه ی تحصیل در این رشته هستند.

در حال حاضر افرادی که علاقه مند به شغل مهمانداری هواپیما هستند، می توانند با داشتن مدرک دیپلم در رشته های ریاضی، تجربی، انسانی، هنرستان (مهمانداری) و مدرک کاردانی مهمانداری برای ورود به شغل مهمانداری اقدام کنند.

این رشته تا مقطع فوق دیپلم در دانشگاه ها ارائه شده است و افرادی که علاقه مند به تحصیل در این رشته هستند، می توانند با هر دیپلمی در کنکور سراسری شرکت کنند. پس از قبولی در این رشته، باید واحدهای مربوطه را بگذرانند تا بتوانند فارغ التحصیل شوند.

این رشته تا مقطع فوق دیپلم در دانشگاه ها ارائه شده و افرادی که علاقه مند به تحصیل در این رشته هستند، می توانند با هر دیپلمی در کنکور سراسری شرکت کنند.

پس از اتمام آموزش مهمانداری هواپیما، افراد باید شرایط فیزیکی خاصی داشته باشند؛ برای مثال داشتن قد و وزن و چهره مناسب در این شغل الزامی است.

روش دیگر اشتغال به شغل مهمانداری هواپیما، شرکت در دوره هایی است که از طرف موسسات و مراکز معتبر آموزشی برگزار می شود. علاقه مندان برای حضور در دوره مهمانداری هواپیما باید حداقل ۱۸ سال داشته باشند.

علاوه بر کسب دانش مورد نیاز، باید واحدهای عملی همچون کمک های اولیه، مدیریت بحران و دستورالعمل های مواقع اضطراری را بگذرانند تا در صورت حضور مشکل و خطر، افراد بتوانند شرایط به وجود آمده را کنترل کنند.

برای این که افراد وارد عرصه هواپیمایی کشور شوند، باید مدرک خود را یا از طریق دانشگاه و یا از یکی از آموزشگاه های معتبر اخذ کنند. همچنین متقاضیان باید به واحد پزشکی مراجعه کنند تا برای سازمان هوایی تاییدیه بگیرند.

انجام آزمایش هایی مانند آزمایش خون و ادرار، نوار قلب، نوار مغز، عکس از قفسه سینه، چشم پزشکی و سنجش شنوایی ضروری می باشد.

شرایط لازم برای ثبت نام رشته مهمانداری هواپیما

داوطلبان کنکوری و غیر کنکوری می توانند در صورت داشتن شرایط زیر، در این رشته ثبت نام نمایند:

فارغ التحصیلان و محصلین رشته های نظری و فنی و حرفه ای و کار و دانش (نظام قدیم و نظام جدید)

با توجه به پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) در این رشته، معدل در زمان ثبت نام تاثیر مثبت خواهد داشت.

سن ثبت نامی زیر ۲۵ سال

قد ۱۶۰ به بالا و وزن متناسب با قد و دارای BMI بین ۱۹ تا ۳۴

داشتن سلامت کامل جسمی (بینایی و شنوایی در سلامت کامل و نداشتن سابقه هیچ گونه بیماری)

جنسیت ثبت نامی هم مرد و هم زن

--

--

Mirri

آویژه | مشاوره تلفنی 📞 مشاوره تلفنی تحصیلی 📚 مشاوره تلفنی نظام وظیفه 🔫 مشاوره تلفنی روانشناسی 💡 مشاوره تلفنی خانواده👨‍👧‍👧