کاردانی دامپزشکی چیست — معرفی کامل رشته کاردانی دامپزشکی + بازار کار و آینده شغلی آن

Mirri
3 min readSep 5, 2022

--

کاردانی دامپزشکی چیست — معرفی کامل رشته کاردانی دامپزشکی + بازار کار و آینده شغلی آن

کاردانی دامپزشکی رشته متفاوتی است که با رتبه پایین و بعضا بدون کنکور و با سوابق تحصیلی اقدام به پذیرش می کند. به فارغ التحصیلان مجوز تاسیس مطب دامپزشکی داده نمی شود. این دوره دو سال و نیم طول می کشد. پس از فارغ التحصیلی به عنوان تکنیسین دامپزشکی مشغول به کار شوند.

اولین چیزی که باید بدانید، این است که رشته کاردانی دامپزشکی همان دامپزشکی نیست و این دو باهم تفاوت هایی دارند. دامپزشکی یکی از پرطرفدار ترین رشته های زیر شاخه علوم تجربی است.

طرفداران زیاد این رشته باعث شده تا قبولی در این رشته بسیار رقابتی و سخت بشود. همچنین تحصیل بدون کنکور در رشته دامپزشکی امکانپذیر نبوده اما در کاردانی دامپزشکی ممکن است.

رشته دامپزشکی در رتبه های بالا دانشجو می پذیرد اما کاردانی دامپزشکی در رتبه های پایین تر دانشجو قبول می کند و این برای کسانی که علاقه به رشته دامپزشکی داشته اند و نتوانسته اند در این رشته قبول بشوند، خبر خیلی خوبی است.

از تفاوت های دیگر این دو رشته این است که تنها با مدرک دکتری عمومی دامپزشکی می توانید مطب دامپزشکی یا داروخانه دامپزشکی تاسیس کنید. به مدرک کاردانی دامپزشکی مجوز تاسیس دامپزشکی نمی دهند. همچنین با مدرک کاردانی دامپزشکی می توانید، تکنسین دامپزشک یا بهداشت یار دامپزشک بشوید.

تفاوت دیگر این دو رشته این است که مقطع دکتری دامپزشکی شش سال پیوسته طول می کشد اما کاردانی دامپزشکی دو سال و نیم زمان می گیرد.

از آن جایی که این دو رشته در راستای هم نیستند توجه داشته باشید که اگر بعد از گرفتن مدرک کاردانی دامپزشکی بخواهید دامپزشکی دکتری بخوانید باید دوباره کنکور بدهید.

اکنون بیشتر از رشته کاردانی دامپزشکی برای شما صحبت خواهیم کرد. این رشته هم در دانشگاه های دولتی به صورت روزانه و شبانه و هم در دانشگاه آزاد اسلامی تدریس می شود. (در دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور ارائه نمی شود.)

مقطع کارشناسی در دامپزشکی وجود ندارد ولی بسیاری از منابع به اشتباه آن را عنوان می کنند.

فارغ التحصیلان رشته کاردانی دامپزشکی می توانند برای مقطع کارشناسی در رشته های زیر کنکور بدهند یا با استفاده از سوابق تحصیلی در آن به ادامه تحصیل بپردازند

  • علوم آزمایشگاهی دامپزشکی
  • بهداشت‌یار دامپزشکی
  • بهداشت مواد غذایی با منشأ دامی
  • تکنسین دامپزشکی

. افراد پس از فارغ التحصیلی از کارشناسی به عنوان تکنسین دامپزشکی یا دامپروری شناخته می شوند.

از معایب کاردانی دامپزشکی این است که کارشناسی آن وجود ندارد و فارغ التحصیلان برای ادامه تحصیل باید تغییر رشته دهند. همچنین این افراد اجازه تاسیس داروخانه و مطب دامپزشکی ندارند و باید مدرک دکتری دامپزشکی عمومی داشته باشند.

فارغ التحصیلان رشته کاردانی دامپزشکی می توانند در موارد زیر فعالیت کنند:

انجام امور درمانگاهی و کشتارگاهی

انجام کارهای مربوط به آزمایشگاه

کمک به دانش آموزان دبیرستان های فنی حرفه ای در رشته امور دامی

دروس رشته کاردانی دامپزشکی

فعالیت های تکنسین دامپزشکی

فعالیت های بهداشت یار دامپزشکی

بازار کار در این رشته تا حدود زیادی به مکان شما بستگی دارد؛ به این علت که تعداد دامپزشکان و فارغ التحصیلان این رشته در شهر های بزرگ بیشتر بوده اما در شهرهای کوچک و شهرستان ها با کمبود دامپزشک مواجه هستند. پس اگر در شهر های کوچک باشید به احتمال زیاد زودتر کار مناسب با رشته تان را پیدا خواهید کرد.

مورد بعدی که قابل توجه است، در شهر های بزرگ با اینکه امکان پیدا کردن کار کمی سخت خواهد بود ولی درآمد و حقوق بیشتری خواهید داشت. در شهرستان و شهر های کوچک دامپزشکان حقوق کمتری دریافت می کنند.

--

--

Mirri

آویژه | مشاوره تلفنی 📞 مشاوره تلفنی تحصیلی 📚 مشاوره تلفنی نظام وظیفه 🔫 مشاوره تلفنی روانشناسی 💡 مشاوره تلفنی خانواده👨‍👧‍👧